Jongeren

In het gehele project is de betrokkenheid van burger-consumenten cruciaal. Zowel als doelgroep bij sensibilisering, als belangrijke bron van informatie met betrekking tot smaakvoorkeuren, percepties, koopgedrag e.a. Als we spreken over de toekomst dan staan jongeren centraal in dit verhaal als consument van de toekomst.

Het project wenst jongeren dan ook te betrekken om actief mee na te denken over het voedsel van de toekomst, om creatieve ideeën en oplossingen aan te reiken.

De focus ligt op twee groepen jongeren:

Schoolgaande jongeren (10-18 jaar): De ontwikkeling van een nieuwe en originele module ‘toekomstdenken’ geeft leerkrachten handvaten om met leerlingen rond de vraag ‘wat eten we in de toekomst?’ te werken. Deze module is een goede aanvulling op de reeds bestaande lessenpakketten rond duurzame voeding.

De module wordt eind 2016-begin 2017 getest in verschillende scholen o.a. tijdens de Wetenschapsweek aan de KU Leuven, het Heilig Hart Heverlee (4de middelbaar) en VKO Opwijk (1-2de middelbaar). Vanaf het schooljaar 2017-2018 kunnen leerkrachten hier zelfstandig mee aan de slag.

Hier bovenop willen we door samenwerkingen aan te gaan met cateraars in schoolkantines meer ‘producten voor de toekomst’ op het bord van jongeren krijgen.

Jong ondernemers (18+): Enerzijds zullen zij in samenwerking met Colruyt Group werken rond productinnovatie en mee nadenken over welke producten er in de rekken komen in 2018. In welke vorm zullen bijvoorbeeld peulvruchten in de rekken liggen? Niet enkel als gedroogde bonen… maar in welke vorm dan wel? Als spreads, pasta, snack?

Anderzijds zullen studenten van de UC Leuven – Limburg de vertaalslag doen om dit verhaal van de zoektocht naar Voedsel voor de Toekomst op een laagdrempelige en aantrekkelijke manier te brengen naar het grote publiek. Op basis van welke inzichten sturen we productontwikkeling in de juiste richting? Hoe neem je mensen mee in dit verhaal? En hoe kan je deze duurzame producten ingang doen vinden in het eetpatroon van de Belg?

Over deze en andere vragen en uitdagingen zullen jongeren zich buigen in de komende 2 jaar.