Jongeren

In het gehele project is de betrokkenheid van burger-consumenten cruciaal. Als we spreken over de toekomst dan staan jongeren centraal in dit verhaal als consument van de toekomst. Jongeren zijn zodus de belangrijkste doelgroep bij sensibilisering, maar ook als belangrijke bron van informatie en inspiratie met betrekking tot smaakvoorkeuren, perceptie, koopgedrag e.a.

De focus ligt op twee groepen jongeren:

Schoolgaande jongeren (10-18 jaar): De ontwikkeling van een nieuwe en originele module ‘toekomstdenken’ geeft leerkrachten handvaten om met leerlingen rond de vraag ‘wat eten we in de toekomst?’ te werken. Deze module is een goede aanvulling op de reeds bestaande lessenpakketten rond duurzame voeding.

De module werd uitgetest in verschillende scholen o.a. tijdens de Wetenschapsweek aan de KU Leuven, het Heilig Hart Heverlee (4de middelbaar) en VKO Opwijk (1-2de middelbaar). GoodPlanet zette de module op punt, waarna deze vanaf schooljaar 2017-2018 binnen het project GoodFood@school verder in scholen wordt uitgerold.

In april 2017 werd het startschot gegeven voor productinnovatie binnen Colruyt Group in samenwerking met een groep jongeren. Gedurende een workshop van 1 dag dachten de jongeren na over innovatieve producten voor de toekomst: Welke producten zien zij graag in de rekken komen in 2018? In welke vorm moeten peulvruchten, zeewier, quinoa in de rekken liggen? Niet enkel in gedroogde vorm… maar in welke vorm dan wel? Als spreads, pasta, snack? Bekijk hier het filmpje:

Jong ondernemers (18+): Enerzijds zullen zij in samenwerking met Colruyt Group werken rond productinnovatie en mee nadenken over welke producten er in de rekken komen in 2018. In welke vorm zullen bijvoorbeeld peulvruchten in de rekken liggen? Niet enkel als gedroogde bonen… maar in welke vorm dan wel? Als spreads, pasta, snack?

Anderzijds doen studenten marketing van de UC Leuven – Limburg de vertaalslag om dit verhaal van de zoektocht naar Voedsel voor de Toekomst op een laagdrempelige en aantrekkelijke manier te brengen naar het grote publiek. Op basis van welke inzichten sturen we productontwikkeling in de juiste richting? Hoe neem je mensen mee in dit verhaal? En hoe kan je deze duurzame producten ingang doen vinden in het eetpatroon van de Belg?

In dit kader werd het foodlab uitgewerkt, een food trailer die in het straatbeeld te zien is (pleinen, festivals, events) en voorbijgangers laat proeven van de toekomst!

Vanaf academiejaar 2017-2018 verbindt de UCLL ook studenten voedings-en dieetkunde aan het project. Zij zullen in samenwerking met een Vlaams-Brabantse kmo een nieuw product ontwikkelen… meer nieuws volgt!

Niet enkel in België stimuleert het project jongeren na te denken over het voedsel van de toekomst en het voeden van de toekomstige 9 miljard mensen. In september 2017 wordt een eerste co-creatietraject met jongeren opgestart in Noord-Tanzania, waarbij jongeren (+18) uit verschillende disciplines samenkomen, hun droomscenario’s voorleggen, uitwerken en door samenwerking met verschillende actoren uit de gemeenschap tot 1 concreet product of actie komen. Hiervoor wordt de CEAL-methode gebruikt. Bekijk het als een experiment dat eens succesvol geacht, verder uitgerold wordt in Indonesië en Peru binnen Gezocht: Voedsel voor de toekomst.